Contest Duration: - (local time) (300 minutes) Back to Home

FPS 24: 24 Problems on Formal Power Series

Can Participate: All Rated Range: - Penalty: 5 minutes

このコンテストは有志コンテストです。AtCoder 社は一切の責任を負いません。

概要

  • FPS 24 題 は、形式的冪級数(FPS) をテーマとした有志コンテストです。
  • コンテスト時間は 2025/10/26(日) 13:00~18:00 の 5 時間で、問題数は 24 問です。
  • 問題文は日本語と英語で提供されます。

このコンテストについて

このコンテストは、形式的冪級数(Formal Power Series, FPS) の練習問題を集めたコンテストです。
FPS についての説明は AtCoder Beginner Contest 422 G: Balls and Boxes の解説 を参考にしてください。(G 問題の解説ですが内容は比較的簡単です。)
FPS について学んでみたい方は以下の教材や練習問題を学習してみるとよいでしょう。

問題

問題は大きく分けて 4 種類の難易度に分けられます。

  • A 問題~ H 問題: 知識を必要としない FPS 初心者向けの問題です。
  • I 問題~ R 問題: 畳み込みをはじめとした FPS の知識を問う中級者向けの問題です。
  • S 問題~ W 問題: 知識だけでなく考察も要求する上級者向けの問題です。
  • X 問題: ここまでの 23 問を通し終えた方が暇にならないように置いた問題です。
なお、動的計画法(DP)を用いて解くこともできる簡単な問題は採用していないため、A 問題からある程度の難易度があります。
また、逆に FPS が得意な人にとっては R 問題までは有名問題ばかりに感じられるかもしれません。

配点

A 問題から W 問題で 100 点満点になっています。 () の中身は部分点です。

問題 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X
点数 2 2 3 3 3 3 3 3 3 4 4 4 4 4 5 5 5 5(3) 3+3 7(4) 7(4) 7(4) 8(4) 1

目安としては、各人のレベルに応じておおよそ次の得点を目指すとよいでしょう。

  • FPS を勉強し始めたばかりの人: 25 点
  • FPS の基本知識を一通り学んだ人: 50 点
  • FPS が得意な人: 80 点
  • HoMaMaOvO: 100 点

ルール

ルールは ABC のルールに準じます。 ただし生成 AI の使用については非推奨とします。

スタッフ

This contest is a volunteer-run contest. AtCoder Inc. assumes no responsibility.

Overview

  • FPS 24 is a volunteer contest themed around Formal Power Series (FPS).
  • The contest will take place on 2025/10/26 (Sun) from 13:00 to 18:00 (5 hours), with 24 problems in total.
  • Problem statements will be provided in both Japanese and English.

About this Contest

This contest consists of practice problems related to Formal Power Series (FPS).
For an introduction to FPS, please refer to AtCoder Beginner Contest 422 G: Balls and Boxes editorial . (Although it is the editorial for problem G, the content is relatively easy to understand.)
If you would like to learn about FPS, we recommend the following materials and practice problems:

Problems

The problems are broadly divided into four difficulty levels:

  • Problems A-H: Beginner-level problems that do not require prior knowledge of FPS.
  • Problems I-R: Intermediate-level problems that test knowledge of FPS such as convolution.
  • Problems S-W: Advanced-level problems that require both knowledge and analysis.
  • Problem X: An extra problem to keep those who have finished all 23 previous problems occupied.
Note: There are no simple problems solvable by dynamic programming (DP) alone, so even from problem A, the difficulty is at a moderate level.
Conversely, for those who are skilled at FPS, the problems up to R may feel like mostly well-known ones.

Scoring

The total score from problems A to W is 100 points. Numbers in parentheses indicate partial scores.

Problem A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X
Score 2 2 3 3 3 3 3 3 3 4 4 4 4 4 5 5 5 5(3) 3+3 7(4) 7(4) 7(4) 8(4) 1

As a guideline, depending on your level, you should aim for approximately the following scores:

  • Beginners who have just started studying FPS: 25 points
  • Those who have learned the basic knowledge of FPS: 50 points
  • Those skilled in FPS: 80 points
  • HoMaMaOvO level: 100 points

Rules

The rules follow the same format as ABC contests. However, the use of generative AI is discouraged.

Staff