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配点 : 525 点
問題文
H 行 W 列のグリッドがあります。上から i 行目、左から j 列目のマスを (i,j) と表します。また、このうち K 個のマスはゴールになっています。i 個目 (1 \leq i \leq K) のゴールはマス (R_i, C_i) です。
高橋君と青木君はこのグリッドとグリッドの上に置かれた 1 つのコマを使ってあるゲームをしています。高橋君と青木君はコマがゴールのマスに到達するまで以下の一連の操作を繰り返し行います。
- 青木君は 1 以上 4 以下の整数 a を選ぶ。
- その後、高橋君は 1 以上 4 以下の整数 b を選ぶ。ただし、a \neq b を満たす必要がある。操作前にコマが置いてあるマスを (i,j) としたとき、選んだ整数 b とコマの位置に応じて以下の通りにコマを移動させる。
- b=1 のとき: マス (i-1,j) がグリッド内である場合はコマをマス (i,j) からマス (i-1,j) に移動させ、グリッドの外である場合はコマを移動させない。
- b=2 のとき: マス (i+1,j) がグリッド内である場合はコマをマス (i,j) からマス (i+1,j) に移動させ、グリッドの外である場合はコマを移動させない。
- b=3 のとき: マス (i,j-1) がグリッド内である場合はコマをマス (i,j) からマス (i,j-1) に移動させ、グリッドの外である場合はコマを移動させない。
- b=4 のとき: マス (i,j+1) がグリッド内である場合はコマをマス (i,j) からマス (i,j+1) に移動させ、グリッドの外である場合はコマを移動させない。
高橋君の目的はコマがゴールに到達するまでの移動回数を最小化することです。青木君の目的はコマがゴールに到達しないようにすることであり、それが不可能な場合は移動回数を最大化することです。
1 \leq i \leq H,1 \leq j \leq W を満たすすべての整数の組 (i,j) に対して以下の問題を解き、解の総和を求めてください。
コマがマス (i,j) にある状態からゲームを始める。両者が各々の目的を目指して最適に行動するとき、高橋君がコマをゴールに到達させることができるのであれば移動回数の最小値、そうでないならば 0 が解である。
制約
- 2 \leq H \leq 3000
- 2 \leq W \leq 3000
- 1 \leq K \leq \min(HW,3000)
- 1 \leq R_i \leq H
- 1 \leq C_i \leq W
- (R_i,C_i) \neq (R_j,C_j) (1 \leq i < j \leq K)
- 入力はすべて整数
入力
入力は以下の形式で標準入力から与えられる。
H W K R_1 C_1 R_2 C_2 \vdots R_K C_K
出力
答えを出力せよ。
入力例 1
2 3 2 1 2 2 1
出力例 1
2
(i,j)=(1,2),(2,1) のとき、開始するマスがゴールであるため、解は 0 です。
(i,j)=(1,1),(2,2) のとき、どの a を青木君が選んでも高橋君は 1 回の移動でコマをゴールに到達させることができるため、解は 1 です。
(i,j)=(1,3),(2,3) のとき、高橋君はコマをゴールに到達させることができないため、解は 0 です。
これらの合計は 0 \times 2 + 1 \times 2 + 0 \times 2 = 2 です。よって 2 を出力します。
入力例 2
9 3 9 1 3 6 1 4 1 1 2 2 1 7 1 9 3 8 1 9 2
出力例 2
43
入力例 3
10 10 36 3 8 5 10 3 10 6 10 2 10 2 8 7 10 1 10 1 8 7 6 7 8 2 5 1 6 8 8 7 5 2 4 9 8 7 4 4 3 10 10 10 8 8 10 10 6 6 2 4 2 10 5 8 3 1 2 2 1 4 1 10 4 10 3 8 1 6 1 10 2 9 1
出力例 3
153
Score : 525 points
Problem Statement
There is an H \times W grid. Let (i,j) denote the cell at the i-th row from the top and j-th column from the left. Among these, K cells are goals. The i-th goal (1 \leq i \leq K) is cell (R_i, C_i).
Takahashi and Aoki play a game using this grid and a single piece placed on the grid. Takahashi and Aoki repeatedly perform the following series of operations until the piece reaches a goal cell:
- Aoki chooses an integer a between 1 and 4, inclusive.
- Then, Takahashi chooses an integer b between 1 and 4, inclusive, where a \neq b must be satisfied. Let (i,j) be the cell where the piece is placed before the operation. Based on the chosen integer b and the piece's position, move the piece.
- When b=1: If (i-1,j) is within the grid, move the piece from cell (i,j) to cell (i-1,j); if it is outside the grid, do nothing.
- When b=2: If (i+1,j) is within the grid, move the piece from cell (i,j) to cell (i+1,j); if it is outside the grid, do nothing.
- When b=3: If (i,j-1) is within the grid, move the piece from cell (i,j) to cell (i,j-1); if it is outside the grid, do nothing.
- When b=4: If (i,j+1) is within the grid, move the piece from cell (i,j) to cell (i,j+1); if it is outside the grid, do nothing.
Takahashi's objective is to minimize the number of moves until the piece reaches a goal. Aoki's objective is to prevent the piece from reaching the goal; if that is impossible, his objective is to maximize the number of moves until the piece reaches a goal.
For all pairs of integers (i,j) satisfying 1 \leq i \leq H,1 \leq j \leq W, solve the following problem and find the sum of all solutions:
Start the game with the piece at cell (i,j). Assume both players act optimally toward their respective objectives. If Takahashi can make the piece reach a goal, the solution is the minimum number of moves; otherwise, the solution is 0.
Constraints
- 2 \leq H \leq 3000
- 2 \leq W \leq 3000
- 1 \leq K \leq \min(HW,3000)
- 1 \leq R_i \leq H
- 1 \leq C_i \leq W
- (R_i,C_i) \neq (R_j,C_j) (1 \leq i < j \leq K)
- All input values are integers.
Input
The input is given from standard input in the following format:
H W K R_1 C_1 R_2 C_2 \vdots R_K C_K
Output
Print the answer.
Sample Input 1
2 3 2 1 2 2 1
Sample Output 1
2
When (i,j)=(1,2),(2,1), the starting cell is a goal, so the solution is 0.
When (i,j)=(1,1),(2,2), no matter which a Aoki chooses, Takahashi can make the piece reach a goal in 1 move from the starting cell, so the solution is 1.
When (i,j)=(1,3),(2,3), Takahashi cannot reach a goal, so the solution is 0.
The sum of these is 0 \times 2 + 1 \times 2 + 0 \times 2 = 2. Thus, print 2.
Sample Input 2
9 3 9 1 3 6 1 4 1 1 2 2 1 7 1 9 3 8 1 9 2
Sample Output 2
43
Sample Input 3
10 10 36 3 8 5 10 3 10 6 10 2 10 2 8 7 10 1 10 1 8 7 6 7 8 2 5 1 6 8 8 7 5 2 4 9 8 7 4 4 3 10 10 10 8 8 10 10 6 6 2 4 2 10 5 8 3 1 2 2 1 4 1 10 4 10 3 8 1 6 1 10 2 9 1
Sample Output 3
153